WIJ WILLEN ENKEL EEN SPECIALIST! ECHT?

Deze week was ik bij een klant aanwezig op een stuurgroep van een verandertraject, dat als doel heeft ideeën rond business innovatie en het differentiërende vermogen van het bedrijf veilig te stellen naar de toekomst toe. Daarbij werd door één van de managers de generalistische aanpak gelauwerd, waarbij er van in het begin geen a prioi’s gesteld werden, geen mensen vanuit andere rollen of functie geweerd werden en er te allen tijde is gewaakt over het niet vastlopen is denkkaders, grenzen en domeinen. Meer nog, zo bleek; door deze oefening te doen met specialisten uit de business, samen met niet, ingewijden in bepaalde domeinen is men met erg verfrissende ideeën naar voor gekomen. Bovendien blijken de voorgestelde oplossingen ook binnen het specialisme van de sector zeer vernieuwend en mogelijk zelfs de basis voor een betere concurrentiekracht in de toekomst te zijn. Door de brede betrokkenheid doorheen het bedrijf en de zichtbaarheid van ieders bijdrage heerst er een energieke sfeer in de wandelgangen en aan de koffiemachine duchtig bijgepraat wordt om elkaar te challengen en te helpen. Die positieve vibe wil men zeker vasthouden omdat hier de crux zit om straks ook daadwerkelijk te gaan uitrollen.

Dit is tegelijk een betoog voor de generalist consultant, die anders dan de specialist, niet inhoudelijk instapt. De generalist creëert geen context waarin de klant vooral gaat luisteren naar de onmetelijke kennis van de externe, en zelf niet meer vooruit denkt of ‘omdenkt’. Hij is (en neemt anderen mee) op avontuur zoals een kind de wereld verkent en experimenteert, waarbij geen vraag te gek is en geen antwoord te banaal.

De specialist consultant heeft zeer zeker grondige ervaring in een bepaalde sector of een specifiek proces, maar mist vaak juist ervaring in andere domeinen, waardoor hij veelal binnen zijn context denkkaders en oplossingen aanbrengt of beproefde adviezen voorlegt.

De generalist kent als het ware geen grenzen en heeft ook geen ‘beproefde oplossingen’. Hij voegt weliswaar iets toe aan de mix als hij bij een organisatie binnenstapt, maar het is geen inhoud. Hij brengt olie in de motor, opent de geesten  en laat de mensen in beweging komen. Gebruik maken van de gezamenlijke ervaring, nieuwe inzichten creëren, en dan creativiteit de vrije loop laten en buiten de gebaande paden denken. 

Dit is de ware toedracht van duurzame vernieuwing van binnenuit!

Leave a Reply

nl_NLDutch